Thursday, September 27, 2012

SOLAT 3


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 



Bagi mereka2 yang kurang jelas, sila bertanya atau jumpa lah dengan mereka2 yang Alim di dalam Agama untuk mendapat kefahaman yang lebih baik.

Di sini kita cuma dapat memberikan peringatan2, galakan dan panduan2 penting supaya kita sentiasa waspada di dalam menyempurnakan tuntuan Allah. Selebihnya masing2 perlu berusaha untuk membetulkan diri masing2 dengan cara mentelaah atau bertanya terus kepada orang2 yang mahir di dalam selok belok hukum.

Tidak usah malu untuk bertanya walaupun sudah berusia, kerana berdasarkan pengalaman kita memberikan bimbingan, ramai juga warga ibu2 dan bapa2 tidak mengetahui bahkan tidak pernah mendengar penjelasan2 terperinci darihal rukun dan syarat2 solat.

Apa yang mereka pelajari di sekolah sewaktu remaja, itulah yang mereka amalkan sehingga mencapai usia tua. Sehingga tanpa di sedari banyak perkara2 yang wajib telah di abaikan. Atau melanggar perkara2 terlarang!

Namun Alhamdulillah, selagi ada nafas yang di beri oleh Allah, masih belum terlambat untuk kita membetulkan segala kepincangan2 pada usia zaman terdahulu!



Hukum "mad" pada huruf "Lam" pada Lafzul Jalalah, Kalimat " " الله " boleh di panjangkan sehingga 6 harakat. Ada Ulama berpendapat boleh juga lebih dari kadar tersebut. Tiada kecelaan.

Ini bermakna memanjangkan huruf "Lam" pada kalimat "Allahu" di haruskan sehingga 6 harakat atau lebih.


Maksud larangan "berhenti lama" di antara 2 kalimat ialah :

Berhenti lama setelah menyebut kalimat "Allahu" - " الله " dan selang lama masa baru menyebut kalimat "Akbar" - " اكبر " pula. Ini yang salah.


Ertinya mesti menyambung terus kepada lafaz "Akbar" sebaik sahaja habis menyebut "Allahu" (muwalat)

Wallahu A'lam

No comments: