Thursday, September 27, 2012

SOLAT


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


PERKARA2 KECIL YANG BOLEH BATALKAN SOLAT......!


Semoga Allah Ta'ala menerima Iman dan amal kita dan masukkan kita ke dalam golongan hamba2 Nya yang mendapat keredhaan Nya.

Berdasarkan keterangan Al-Qur'an, Hadith dan Ulama :

* SOLAT merupakan kewajipan paling utama bagi seseorang Islam.

* MUSLIM yang mendirikan solat mendirikan Agama dan MUSLIM yang meninggalkan Solat meruntuhkan Agama.

* PEMISAH di antara Islam dan Kafir adalah Solat.

* AMAL PERTAMA yang di hitung di Mahsyar nanti adalah SOLAT Jika ibadah solat nya di terima barulah amal2 yang lain akan di hitung. Jika Ibadah Solat nya di tolak maka segala amal lain akan di tolak.


Demikian tinggi nya kedudukan SOLAT di dalam Islam. Setiap orang beriman hendaklah sungguh2 memerhatikan kewajipan ini sebagai suatu pengabdian yang sempurna di hadapan Allah.

Kesempurnaan Ibadah solat meliputi dua bahagian ;

1) Bahagian zahir solat - iaitu perkara2 yang berhubung dengan rukun fi'liyah(perbuatan) dan rukun qawliyah (perkataan)

2) Bahagian batin Solat - iaitu perkara2 yang berhubung dengan rukun qalbi (hati) berserta khudhur-al- qalbi ma-Allah (hadir hati kepada Allah)


Bahagian (1) lazim nya di biacarakan di dalam Kitab2 Fiqh. Sementara bahagian (2) di bicararakan di dalam Kitab2 Tasawwuf dan Ma'rifat. Kedua2 bahagian ini sama pentingnya. kecacatan pada satu bahagian boleh menyebabkan kerosakan pada keseluruhan solatnya.

Seringkali terjadi kesalahan2 yang di pandang ringan /kecil oleh sebahagian orang sedangkan perkara2 tersebut boleh membatalkan keseluruhan solatnya. Punca utama terjadi kesalahan tersebut berpunca akibat kejahilan, tidak menuntut ilmu dengan betul atau cuma ikut-ikutan.

Setiap orang beriman hendaklah sentiasa takut sekiranya ibadah solatnya di tolak oleh Allah Ta'ala di sebabkan suatu kecacatan atau kesalahan yang terjadi akibat dari kejahilan dirinya.

Di dalam kesempatan permulaan ini, kita akan cuba membicarakan Bahagian (1) Bahagian Zahir Solat terlebih dahulu.

Kita akan cuba melihat beberapa kesilapan lazim yang berlaku di kalangan Ummat Islam ketika menunaikan Ibadah Solat. Sebahagian kesilapan yang di anggap kecil boleh merosakkan seluruh ibadah Solatnya. Wal iyazubillah!

Insya Allah....

Semoga Allah berikan Hidayah dan Taufiq Nya.!

No comments: